Zdrowe i piękne włosy
Porady ekspertów

Wywiad z psychologiem

Wywiad z psychologiem Wywiad z psychologiem Wywiad z psychologiem Porady ekspertów

Powszechnie wiadomo, że dbanie o zdrowie, to nie tylko stosowanie kosmetyków, czy suplementów diety, ale również zachowanie pogody ducha. Postanowiliśmy więc zapytać psychologa – Małgorzatę Borczyk – jak emocje (a zwłaszcza stres) wpływają na kondycję naszych włosów i czy mogą być przyczyną ich utraty.

Jak stres wpływa na stan włosów oraz skóry głowy?

Związek pomiędzy stresem a wypadaniem włosów można traktować wielowymiarowo. Po pierwsze, jest to wpływ bezpośredni – czyli wszystkie substancje wytwarzane w organizmie podczas stresu, wpływające na organizm. Po drugie, stres ma duży wpływ na zachowania zdrowotne (np. bardziej tłusta dieta, mała ilość ćwiczeń fizycznych, czy palenie papierosów). Czyli nie tylko to, co dzieje się wewnątrz naszego organizmu jest istotne dla zdrowia, ale też to, jak o niego dbamy, szczególnie żyjąc w stresie. Na przykład to, czy zwracamy uwagę na ochronę naszego zdrowia, poprzez takie zachowania, jak przeżywanie pozytywnych emocji, relaks, uprawianie sportu, unikanie palenia papierosów, czy nadużywania alkoholu.
Wszystko to może mieć pośredni i bezpośredni wpływ na nasze włosy, skórę i paznokcie, np. łysienie telogenowe w większości dotyka właśnie osób, które przeżywają lub przeżywały długotrwały stres emocjonalny. Osoby z tym problemem, mogą stracić nawet do 400 włosów dziennie (gdzie normalnym stanem dla każdego człowieka jest ok. 150).
Co więcej, badania pokazują, że można mierzyć poziom stresu, , czy jego długość, właśnie po włosach. Naukowcy odkryli, że stężenie kortyzolu we włosach jest bezpośrednio związane z czynnikami stresowymi, dlatego też jest on nazywany „hormonem stresu”.

Jak często stres jest przyczyną wypadania włosów?

Niektóre źródła pokazują, że na przerzedzenie, wypadanie lub dużą utratę włosów z powodu stresu, może cierpieć nawet jedna trzecia kobiet przed 25. rokiem życia.

Czy jakieś inne emocje, poza stresem, mogą mieć wpływ na kondycję naszych włosów?

Wiele emocji ma na nią wpływ. Tak jak w przypadku stresu – należy tę zależność traktować wieloczynnikowo. Jedna strona medalu to to, jak negatywne emocje wpływają na włosy, zaś druga to to, że przerzedzanie się włosów również nie wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Jak pokazują badania, osoby, których dotknął ten problem, często odczuwają m.in.: wstyd, dyskomfort, złość, zakłopotanie, utratę wiary w siebie, smutek, frustrację, czy bezsilność.

Czy nadmiar negatywnych emocji może doprowadzić do depresji? Jak ona może wpłynąć na stan naszych włosów?

Gdy emocje narastają, nawarstwiają się lub występują często, mogą prowadzić do zaburzeń związanych z naszym zdrowiem. Długotrwałe życie w stresie, stałe przeżywanie negatywnych emocji, niedostateczne dbanie o uzupełnianie zasobów, czyli „ładowanie baterii” poprzez miłe, aktywne spędzanie czasu, wsparcie bliskich itp. – może prowadzić do zaburzeń nastroju, w tym do depresji.

Depresja dotyka coraz więcej osób, WHO szacuje, że cierpi na nią aż 350 milionów ludzi. Należy pamiętać, że depresja nie jest zwykłym obniżeniem nastroju; rzutuje ona na funkcjonowanie na wielu płaszczyznach życiowych – zawodowej, towarzyskiej, rodzinnej, czy szkolnej. Ma ona wpływ na nasze myśli, emocje i zachowanie.
W temacie włosów depresja może działać dwutorowo. Wypadanie włosów może powodować stany depresyjne, wynikające między innymi z takich czynników, jak obniżona samoocena, stres, zniechęcenie, wstyd, brak akceptacji siebie. Pojawienie się depresji może też wpływać na kondycję włosów – zarówno poprzez nasze zachowania (m.in. brak siły i chęci do dbania o włosy, obniżenie częstotliwości zachowań prozdrowotnych), jak i poprzez reakcje naszego organizmu (depresja związana jest często ze stresem, który, jak już wspominałam, wpływa bezpośrednio na kondycję włosów).
Jednak z tych rozważań płynie też pozytywny wniosek – zdrowie wpływa na psychikę, a psychika wpływa na zdrowie. Nie bez przyczyny istnieje powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Gdy zadbamy o siebie i poczujemy się lepiej ze sobą psychicznie – możemy w efekcie poczuć się lepiej również fizycznie i w ten sposób wzmocnić nasz organizm.

Eksperci współpracujący przy opracowaniu artykułu:

Psycholog Małgorzata Borczyk

powrót