Zdrowe i piękne włosy
Dieta

Udoskonal swoją dietę i pomóż swoim włosom

Dieta Dieta Dieta Dieta

Zdrowie Twoich włosów zależy nie tylko od genów oraz kosmetyków, których używasz. Choć możesz tego nie wiedzieć, to olbrzymi wpływ na ich kondycję ma dieta, która nieodpowiednio dobrana może doprowadzić nawet do ich wypadania. Jeśli więc zależy Ci na zdrowych i silnych włosach, musisz zapoznać się z listą składników oraz produktów spożywczych, które warto wprowadzić do swojej diety.

Unikaj monotonii

Pamiętaj, że zdrowa dieta to dieta zróżnicowana. Żeby właściwie odżywić cały organizm, musisz tak ułożyć jadłospis, by znalazło się w nim kilka składników odżywczych. Wystrzegaj się diet monotonnych opartych np. tylko na białku (Dieta Dukana, dieta zawierająca dużą ilość mięsa). Musisz również uważać na ilości soli, alkoholu, kawy, tłuszczu oraz cukru, jakie spożywasz.

Cudowna biotyna

Jednym z najważniejszych dla naszych włosów składników odżywczych jest biotyna, czyli witamina B7. Dzięki niej włosy są silne i elastyczne, a co za tym idzie, również lepiej rosną. Oprócz tego witamina B7 kształtuje procesy wzrostu oraz cechy mechaniczne włosów.

Biotynę znajdziesz w takich produktach, jak: żółtka jaja, drożdże, mleko i wątróbka.

Pozostałe składniki odżywcze

Choć biotyna jest ważna dla dobrej kondycji włosów, układając swoją dietę, nie możesz zapominać o pozostałych cennych witaminach i mikroelementach, które pomogą Ci zwłaszcza wtedy, gdy cierpisz z powodu wypadania włosów.

Takimi składnikami są:

Witamina A, która przyspiesza cykl odnowy komórkowej, co wpływa na poprawną budowę keratyny, podstawowego budulca włosów. Bogate w tę witaminę są między innymi: natka pietruszki, tran, pomidory, marchewka, wątróbka.

Witamina E to silny antyoksydant, który chroni naczynia włosowate, dzięki czemu transport składników odżywczych poprzez krew jest ułatwiony. Witamina E ma spory wpływ na zdrowie włosów, ponieważ poprawia ukrwienie skóry głowy i odżywienie mieszków włosowych. Witamina ta jest obecna m.in. w: olejach roślinnych, zbożach, sałatach, szpinaku.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) odgrywa znaczącą rolę podczas podziałów komórkowych w mieszku włosowym, co wpływa na prawidłowy wzrost włosa. Obecna jest w chlebie pełnoziarnistym i suszonych owocach.

Jony żelaza, cynku i miedzi wpływają na prawidłowy wzrost i wzmocnienie włosa, a bogate w te mikroelementy są: mięso, drób, ryby, owoce morza, płatki owsiane, otręby pszenne.

Kwasy tłuszczowe omega-3 i 6 poprawiają wygląd oraz stan włosów, skóry i paznokci. Sprawią one, że Twoje włosy będą zdrowsze i mocniejsze. Dodatkowo kwasy omega-6 wprowadzone do diety mogą pozytywnie wpłynąć na porost Twoich włosów. Kwasy omega-3 i 6 znajdziesz w: rybach, orzechach i większości olejów roślinnych.

Witaminy z grupy B zapobiegają łojotokowi skóry, który może osłabiać włosy. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że wydzielanie sebum przez skórę jest uwarunkowanie głównie przez hormony i często poprawa diety nie wystarczy. Jeśli cierpisz z powodu silnego łojtoku, powinnaś zgłosić się z tym problemem do lekarza.

Zasady dobrego odżywiania

Układając dietę dobrą dla włosów, musisz pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania, m.in.:

  • jedz 5 posiłków dziennie,

  • unikaj jedzenia w nocy,

  • unikaj „obżerania się”,

  • nie jedz w restauracjach typu fast food.

Niezdrowe nawyki żywieniowe mogą doprowadzić do nieprawidłowej pracy jelit, a co za tym idzie, wchłanianie się składników odżywczych może być utrudnione. Oznacza to, że nawet jeśli wprowadzisz dużo biotyny, witaminy E i kwasu omega 3 do swojej diety, to i tak nie wpłyną one pozytywnie na stan Twoich włosów, jeśli nie przestrzegasz zasad prawidłowego żywienia.

Jeśli masz problem z ułożeniem diety odpowiedniej do Twoich potrzeb, możesz zgłosić się po pomoc do dietetyka.

Ekspert współpracujący przy opracowaniu artykułu:

Dietetyk Katarzyna Bychowska – Koczergo

www.instytut-lakoci.pl
powrót