Zdrowe i piękne włosy
Problemy z włosami

Profilaktyka a wypadanie włosów

Profilaktyka wypadania włosów Profilaktyka wypadania włosów Profilaktyka wypadania włosów Problemy z włosami

Często o potencjalnych problemach ze zdrowiem zaczynamy myśleć dopiero w momencie, gdy się już pojawią. Nie inaczej jest z wypadaniem włosów. W wielu przypadkach da się uniknąć tej przypadłości, o ile właściwie dba się o zdrowie swoich włosów lub, jeśli problem jest poważny, odpowiednio wcześnie wykryje się tendencję do łysienia.

Dieta
To co jesz, ma olbrzymi wpływ na zdrowie całego Twojego organizmu, w tym także włosów. Jeśli zależy Ci więc na ich dobrej kondycji, wprowadź do swojej diety więcej warzyw. Przede wszystkim zielonych, ponieważ zawierają one dużo chlorofilu i żelaza, które to składniki dobrze wpływają na kondycję włosów.
Warto pamiętać też, aby jeść produkty z wysoką zawartością biotyny, która wpływa na proces wzrostu i regeneracji włosów. Są to, m.in.: drożdże, mleko, wątróbka oraz żółtka jaj. Niedobór biotyny w organizmie, może przyczynić się do wypadania włosów.
Pozytywnie podziała też wprowadzenie do codziennej diety zwiększonej ilości produktów zawierających witaminę A (np. tranu, pomidorów, marchewki),witaminę E (sałaty, szpinaku, zbóż) oraz witaminę B5 (czyli suszonych owoców i chleba pełnoziarnistego).
Oprócz dostarczania włosom dobroczynnych mikroelementów i witamin, warto wiedzieć też, co przyczynia się do powstawania łysienia, a są to:

  • dieta wysokotłuszczowa
  • dieta wysokobiałkowa
  • wysoki poziom cukru
  • nadużywanie alkoholu
  • nadmiar soli
  • duże ilości kawy

Mycie włosów
Bardzo często nie przywiązujemy wagi do tego, w jaki sposób myjemy włosy, a ma to olbrzymie znaczenie dla kondycji naszych kosmyków. Zastosowanie się do kilku prostych porad, pomoże zminimalizować ryzyko przypadkowego osłabienia naszych włosów:

  1. Przed umyciem rozczesz włosy. Sprawi to, że będą one mniej splątane po myciu, a co za tym idzie nie będziesz musiała ich szarpać. Uszkodzenia mechaniczne są jedną z większych krzywd, jaką można wyrządzić swoim kosmykom!
  2. Włosy myj letnią wodą. Pilnuj, aby nie była ona za ciepła, ponieważ może to podrażnić skórę głowy oraz osłabić włosy.
  3. Podczas mycia nie drap paznokciami skóry głowy, ani nie szarp włosów. Skórę masuj opuszkami palców i pozwól szamponowi spływać swobodnie.
  4. Spłucz szampon używając dużej ilości chłodnej wody. Dzięki temu zamkniesz łuski włosa, a dodatkowo poprawisz krążenie krwi.
  5. Włosy susz za pomocą suszarki ustawionej na nawiew o średniej temperaturze lub pozostaw je do samoczynnego wyschnięcia. Zdecydowanie unikaj ściskania ich pod „turbanem”, nie pocieraj ich intensywnie ręcznikiem oraz nie chodź spać z mokrą głową. Wilgotne włosy są o wiele bardziej delikatne niż suche i takie zabiegi mogą im zaszkodzić.

Nastrój
Wiele osób zapomina, że problemy ze zdrowiem mogą brać się także z niedostatecznego dbania o stan ducha. Jednym z najbardziej powszechnych powodów wypadania włosów, jest stres. Spowodowane jest to nie tylko biologicznymi reakcjami organizmu, ale także zachowaniami wynikającymi ze stresujących sytuacji, takimi jak niedojadanie, objadanie się, czy nerwowe drapanie. Pamiętaj więc, żeby dla własnego zdrowia (również włosów), nauczyć się panować nad nerwami.

Badania
Jednym z najlepszych sposobów na sprawdzenie stanu zdrowia włosów, jest poddanie ich badaniu, które nazywa się trichogramem. Polega ono na mikroskopowej ocenie 100 włosów, które zostają pobrane z kilku okolic skóry głowy. Następnie, dzięki ich analizie, lekarz jest w stanie określić stan zdrowia włosów i dobrać ewentualną metodę leczenia. Kolejnym badaniem, które warto wykonać jest badanie trichoskopowe, które pozwala ocenić zarówno mieszek włosa, jak i jego łodygę.
Przede wszystkim pamiętaj, że łatwiej jest zapobiegać, niż leczyć. Koniecznie więc dbaj o swoje zdrowie na wszystkich płaszczyznach, abyś nie musiała potem zamartwiać się z powodu wypadania włosów i ogólnego ich osłabienia.

Eksperci współpracujący przy opracowaniu artykułu:

Fryzjer Krystian Stępień
www.krystianstepien.pl

Kosmetolog Iga Kostuj
www.kostujlotka.pl

Dietetyk Katarzyna Bychowska – Koczergo
www.instytut-lakoci.pl

Psycholog Małgorzata Borczyk

powrót